Tarihçe

İLK YILLARDA SEKTÖR
Ülkemizde sivil uçaklarla yolcu ve yük taşınması 20 Mayıs 1933 yılında kurulan Havayolları Devlet İşletme İdaresi ile başlar. Kurumun o yıllarda filosu 28 koltuklu, 5 uçaktan oluşuyordu. Sivil havacılık taşımacılığının yapıldığı ilk hava meydanları Ankara, Eskişehir ve İstanbul’dur. 1955 yılına kadar sivil havacılık sektöründe hizmet veren tek kurum kamu kuruluşu olan “Devlet Hava Yollarıydı, ve bu kuruluşun çalışanları işçi değil, devlet memuru statüsündeydi.

DHY’den THY’ye
DHY 21 Mayıs 1955 tarihinde yürürlüğe giren yeni kanunla THY AO oldu. Bu değişiklik aynı zamanda, kurum içinde sendikal örgütlenmeyi olanaklı kılan statüyü de beraberinde getirecekti. Fakat 1959 yılına kadar, yeni resmi statü her ne kadar sendikalaşmayı olanaklı hale getirdiyse de, özellikle THY Teknik Müdürlük bünyesinde yapılan gayretli çalışmalar meyvesini vermedi ve gerekli yedi kurucu üye sayısına ulaşılamadığından, Türkiye’deki ilk havacılık sendikasının hayata geçirilmesi bir süre daha ertelenmek zorunda kaldı.

PETROL-İŞ’e GİRİŞ
İlk hayal kırıklığının ardından üzerinde uzlaşılan fikir, hali hazırda kurulu bulunan bir başka sendikanın çatısı altında faaliyetlere devam etmek oldu. Görünürdeki en uygun adres ise Petrol-iş Sendikasıydı. 59 yılı sonbaharında Petrol-iş Genel Başkan Ziya Hepbir’in Teknik Genel Müdürlüğe davet edilmesinin ardından, Petrol İş Sendikasına üye kaydı resmen başlamış oldu. Her ne kadar, 420 personelden 300’ünün üyeliğiyle kısa bir sürede sendikal bilinçlenme açısından olumlu bir adım atılmış olsa da, genel anlamda bakıldığında Petrol İş’le yapılan evlilik tatmin edici sonuçlar doğurmamıştı.

KURULUŞ
Petrol-İş ile birliktelik ancak 2 yıl sürdü. Ardından gelen bir yıllık örgütsüz dönem, sendikal arayışların nihai sonuca ulaşmasıyla sona erdi. Hava-İş 2 Nisan 1962’de tüm olanaksızlıklara ve deneyimsizliğe rağmen 14 kurucusunun, özverili çabaları sonucu Bakırköy Çavuşoğlu pasajındaki tek odalı bir büroda faaliyetlerine başlamıştı. 23 Haziran 1962 tarihli ilk genel kurulda Genel Başkanlığa Necati Gezer Seçildi. Henüz ilk adımlarını atmakta olan Hava-İş yeni kurulan ve denizcilerin ağırlıkta olduğu Ulaş-İş Federasyonuna davet edildi, ancak daha önceki deneyimlerin de güçlendirdiği bağımsızlık ilkesinden vazgeçilecek değildi. Konu genel kurula götürüldü ve Federasyona giriş reddedildi. Hava-İş yoluna bağımsız bir sendika olarak devam edecekti.